Sectia Instrumente

Catedra de suflatori – percutie a Colegiului ,,Regina Maria ” Constanta s-a constituit din dorinta cadrelor didactice de specialitate de a transmite mai departe ,de la o  generatie la alta,gustul pentru frumos,pentru arta muzicala,placerea de a te exprima prin intermediul instrumentelor de suflat sau de percutie ,din dorinta de a forma si modela tinere talente, capabile sa activeze cu succes intr-o orchestra simfonica sau ,de ce nu,sa fie solisti de renume.

De-a lungul timpului,la catedrele cabinetelor catedrei de suflatori –  percutie au activat  distinsi pedagogi si artisti instrumentisti  ,reusind sa educe ,sa formeze si sa modeleze generatii numeroase de elevi care mai tarziu au fost admisi cu brio in institutiile superioare de inavatamant de specialitate,in orchestre simfonice de mare anvergura, si, de ce sa nu ne mandrim, ajungand in zilele noastre ca fostii elevi ai acestei institutii sa fie colegi cu cei care i-au format si educat.

Plimbandu-ne pe culoarul de la etajul trei al  Colegiului ,,Regina Maria” Constanta ne  intampina sonoritati de la cele calde si placute ale flautului,sau sonoritatea duioasa a oboiului ,sau cea vesela a clarinetului pana la claritatea sunetului trompetei sau dulceata sonoritatii unui corn francez,lasandu-ne convinsi de promptitudinea si ritmicitatea numeroaselor instrumente de percutie.

Studiul instrumentelor de percutie cat si al celor de suflat, incep din clasa a V a sau din clasa a IV a,fiind necesar ca elevul sa fie dezvoltat suficient fizic  -aici vorbind despre capacitatea plamanilor si folosirea constienta si controlata a  respiratiei profesionale si sa aiba aptitudini melodico – ritmice .
Dintre instrumentele de suflat din lemn ,la Colegiul National ,,Regina Maria” Constanta se pot invata  instrumentele  urmatoare : flaut , oboi ,clarinet , fagot .La categoria instrumente de alama : trompeta , corn francez , tuba.Instrumentele de percutie sunt variate si diverse,colegiul fiind dotat cu majoritatea dintre ele.

Colegiului National ,, Regina Maria ” Constanta.
In speranta ca scurta noastra prezentare  v-a captat atentia, va asteptam cu drag sa va  facem cunostinta cu toate instrumentele studiate in catedra suflatori – percutie.

percutie -clarinet

Elevii catedrei suflatori – percutie au participat la numeroase concursuri nationale si internationale unde au obtinut premii importante.
Deasemeni participa cu placere la cursurile de ansamblu orchestral si muzica de camera desfasurate in cadrul institutiei  si la toate activitatile artistice manifestate pe scena

CATEDRA DE PIAN

DISCIPLINA PIAN

Studiul pianului se incepe in clasa I cu un numar de 2 ore pe saptamana, si se desfasoara individual. Incepand cu clasa a Va sau a IXa, elevii care studiaza un alt instrument principal (coarde, suflatori, percutie, canto), vor studia si pianul ca disciplina secundara, numita “instrument la alegere”.

Fiecare ciclu de invatamant are periodic testari, verificari, examene, iar in anii de debut (clasele I, V, IX) se desfasoara testari sau examene pentru admiterea in ciclul respectiv de invatamant.

Admiterea in clasa I

Admiterea in clasa I se realizeaza prin sustinerea unei testari a aptitudinilor muzicale, astfel:
1. Testarea auzului muzical prin intonarea unor sunete indicate de profesorul evaluator.
2. Testarea simtului ritmic prin reproducerea unui fragment ritmic executat de profesorul examinator.
3. Testarea memoriei muzicale prin intonarea unui scurt fragment melodic indicat de profesorul examinator.
4. Testarea simtului muzical prin intonarea unui cantecel la alegerea candidatului.

Candidatii primesc note, admiterea lor realizandu se in ordinea descrescatoare a acestor note, in functie de numarul de locuri disponibile. Odata admisi, elevii vor avea in orar disciplina pian principal, cu un numar de 2 ore pe saptamana, ce se vor desfasura individual, in cabinete special amenajate.

Admiterea la clasa a Va

Se realizeaza printr un examen ce are loc in clasa a IVa cu un program ce este anuntat in timp optim, conform programei scolare in vigoare. De regula, este un examen ce implica un numar de locuri pe toate specialitatile. Elevii admisi in clasa a Va, continua studiul pianului cu un numar de 3 ore pe saptamana.

Admiterea in clasa a IXa

Se desfasoara printr un concurs pentru 2 sectii la alegere ce implica disciplina pian:

1. Sectia instrumentala
– proba de pian, cu un repertoriu conform programei de admitere
– proba de teorie cu teste specifice specialitatii teoria muzicii.
2. Sectia studii teoretice
– proba de teoria muzicii cu examinare specifica a disciplinei
– proba de pian, cu repertoriu conform programei de admitere.

In urma admiterii la clasa a IXa , a sectiei pentru care s a optat, se studiaza pianul ca disciplina principala sau secundara cu un numar de 2 sau 1 ora pe saptamana si alte discipline complementare specifice sectiei Muzica.

La finalul ciclului liceal de invatamant se sustine un examen de atestat prin promovarea caruia absolventii pot demonstra capacitatile interpretative si vocale pe care le au dobandit in liceul vocational.

(Anual, in perioada mai-iunie, are loc concursul de interpretare(instrumentul-pian), organizat de de catedra de pian, care se desfasoara sub egida Festivalului Judetean “Cantabile”, organizat de I.S.J. Constanta.)

instrumente pian
coarde
percutie tobe

 

 Prezentare Coarde

În învăţământul vocaţional artistic muzical, studiul instrumentelor reprezintă disciplina principală în pregătirea de specialitate a elevilor. În planul cadru de învăţământ, această disciplină se predă individual. Prin această programă, se intenţionează optimizarea şi eficientizarea sistemului de pregătire artisticăde specialitate, care să permită evaluarea cu acurateţe a deprinderilor, a cunoştinţelor şi a competenţelor dobândite. De asemenea, prin aceasă ofertă educațională este posibilă conturarea traseelor individuale de evoluție profesională a tinerilor muzicieni instrumentiști, prin adaptarea repertoriilor și a modalităților de abordare a acestora la particularitățile lor individuale, afective și motrice.

Studiul viorii se începe din clasa I, acestei materii fiindu-i alocate două ore pe săptămână sub îndrumarea unui profesor de specialitate. Începând cu clasa a cincea, oferta educațională a catedrei de coarde se extinde și va cuprinde instrumente precum viola, chitara sau violoncelul.

Pregătirea de specialitate a elevilor de la profilul artistic, specializarea muzică, presupune valorificarea achiziţiilor învăţării dobândite prin educaţia de bază (disciplinele din trunchiul comun), ca modalitate de asigurare a egalităţii de şanse şi de întregire a formării intelectuale, estetice şi morale a elevilor